Eksklusivt hotel

En kort moderne fortælling om hotellers funktioner og arkitektur

Der har de seneste årtier rundt omkring i verden været et stort fokus på konceptuel udvikling og design af ejendomme. Et særligt kendetegn ved denne udvikling er brugen af arkitekter til at designe ejendomme, der har mere moderne udseende, end eksempelvis tidligere typehuse.

Dette har gjort sig gældende for nylig udviklet eller igangsatte udviklingsprojekter indenfor hotelbranchen. Disse typehoteller kendetegnes oftest som ’design hoteller’, hvor der findes mange eksempler rundt omkring i verden.

Nedenstående er blot nogle eksempler af denne nye type:

  • Hotel Parco dei Principi i Sorrento, Italien
  • Hotel Marques de Riscal, Elciego i Spanien
  • Pangu Hotel i Beijing, Kina
  • Burj Al Arab i Dubai, Arabiske Emirater
  • Tivoli Hotel i København, Danmark

Selvom mange hoteller har et mere ’fancy’ udseende, er de i en stor grad afhængige af mange af de samme processor- og funktioner.

Hvad består et hotel af?

Et hotels primære ydelse er som udgangspunkt det værelse, som det tilbyder. Herunder kan et hotel have mange understøttende funktioner i form af aktivitetsrum, svømning pools, motionscenter, restaurant, opbevaringsrum, køkkener mv.

Hertil har mange hoteller en række kritiske personaleposter i form af rengøringspersonale, viceværter, stuepiger, tjenere, kokke, bell boys, bartendere og lignende. Fælles for alle disse er, at de arbejder sammen, om at skabe den bedste oplevelse for gæsterne. Hoteller ligesom spisesteder bliver til en stor del bedømt på førstehåndsindtrykket, hvorfor det er vigtigt for hotelejerne at vedligeholde deres standard for ikke at miste gæster og tabe penge.

Forskellene mellem et eksklusivt hotel og et mere “almindeligt” ligger typisk i kvaliteten og standarden af de forskellige tidligere nævnte faktorer.

Hotelservice

Selvom et givent hotel kan have et ’fancy’ eller mere interessant udseende, kan det godt være dårligere på en del punkter såsom rengøringen, mad og service. Driver du et hotel, er du nok allerede bekendt med førnævnte faktorer.

For at imødekomme pågældende problemer og opretholde deres standard, er der nogle hoteller der gør strategisk brug af hotelservice fra vikarbureauer. Dette er en særlig ydelse, hvor hotellet lejer vikarer til at understøtte kritiske funktioner, for eksempel, hvis de mangler personale i køkkenet, receptionen, rengøringen med videre.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *